Saturday, June 13, 2009

Tip Untuk Tidur Dengan Sempurna

Bagaimana nak dapatkan tidur yang berkualiti supaya kesihatan mental dan fizikal terjamin?. Sebenarnya ada banyak kaedah bagaimana caranya untuk mendapatkan tidur yang sempurna. Cubalah tip ini, kalau nak merasai nikmat tidur yang sebenar dan mendapat tidur yang sempurna.

1. Mandi Air Panas
Anda digalakkan untuk mandi dengan air panas 2 jam sebelum tidur kerana air panas mampu membantu melegakan badan, langsung menggalakkan anda untuk tidur dengan segera.

2. Jangan makan sebelum tidur.
Jangan mengambil sebarang makanan sebelum tidur kerana makanan yang di ambil akan merangsang otak & memberi arahan pada badan untuk mencerna makanan, sekali gus menyebabkan korang terjaga sepanjang malam.

3. Minum Susu
Susu diakui baik untuk kesihatan. Selain menguatkan gigi dan tulang. susu terutamanya yang panas dipercayai mampu mengundang rasa mengantuk & menyebabkan anda tidur dengan mudah

4. Baca Novel
Membaca novel adalah satu daripada cara untuk mengundang rasa mengantuk. Ia dipercayai lebih berkesan daripada menonton filem atau melayari laman web.

5. Habiskan Tugas
Anda digalakkan untuk menghabiskan semua tugasan harisan sebelum masuk tidur. Tugasan yang tidak dapat dihabiskan menyebabkan anda berfikir & merasa bimbang sehingga sukar untuk melelapkan mata.

6. Kebersihan
Suasana yang tenteram & nyaman juga dipercayai boleh membantu anda untuk mendapatkan tidur yang sempurna. Oleh yang demikian pastikan bilik tidur anda sentiasa bersih, sejuk, kemas & tidak lembap.

7. Muzik klasik
Satu kajian barat telah berjaya mengaitkan muzik dengan tidur. hasil kajian yang diperoleh telah membuktikan bahawa muzik berjenis klasik mampu merangsang anda untuk tidur dengan muda

8. Posisi Tidur
Posisi tidur dengan kepala lebih tinggi daripada dada mampu membuatkan perut anda rasa lebih selesa ketika berbaring. Oleh itu, penggunaan bantal yang tebal adalah digalakkan untuk memastikan anda mudah terlena.

9. Imaginasi
Bayangkan apa-apa saja perkara yang menenagkan sebelum tidur. contohnya hutan hijau, lautan biru. Cara tersebut dipercayai boleh membuatkan anda rasa seperti di awang-awangan. Tanpa disedari anda akan terlena dengan sendirinya
source:istimewa2u.blogspot.com

No comments:

Post a Comment